Return on Expectation Measurement
"Don’t focus all your attention on training, but equally on transfer and sustaining."  (Bob Mosher)
 
   
 
Vorige Volgende
Return on Expectation Measurement

 

Return on Expectation Measurement

Waarom evalueren?
Hoe evalueren?
Inspiratie

 

Het V-model

Het V-model legt net als het achtveldenmodel van Kessels en Smit een heel duidelijke link tussen de leerprocessen enerzijds en de bedrijfsprocessen anderzijds.

Op die manier bieden zowel het V-model als het achtvelden-model een houvast voor hoe je met evalueren moet beginnen: eerst moet je op elk niveau vastleggen wat je verwachtingen, je ‘expectations’ zijn. Je begint daarvoor bij het einde: je legt de verwachtingen op organisatieniveau vast, om die dan te vertalen naar de verwachtingen op het vlak van te ontwikkelen competenties en dus de verwachtingen naar de leerinterventie toe. Als je dit eenmaal hebt vastgelegd, kan je per niveau gaan evalueren of de verwachtingen werden ingevuld (de ‘return on expectation’ of ROE dus).

Samenvattend worden in zo'n ROE-model de strategische bedrijfsdoelstellingen dus met de leer- of opleidingsdoelstellingen gekoppeld en vertaald in duidelijke verwachtingen. Daardoor kunnen op het einde van de rit zowel opleidingsdoelstellingen als organisatiedoelstellingen worden geëvalueerd.




Return on Expectation Measurement

 

Home


Home

 

 

Visie


Waarom evalueren?
Hoe evalueren?
Inspiratie

 

 

Over ROEM


Wat doet ROEM
Kenmerken
Rollen
Momenten
Rubrieken
Doelstellingen toevoegen
Vragenlijsten aanmaken
Vragenlijsten bezorgen
Resultaten

 

 

Voorbeelden


Leerdoelen afstemmen
Tevredenheid checken
Verandering meten
Toepassing opvolgen
Leeractiviteit verbeteren
Bijdrage organisatiedoelen
Bijdrage POP

 

 

Community


Partners
Gebruikers
Community of Users
Pers

 

 

Meer info


Registreer
Training & Events
Contact